Monthly Archives: December 2015

עצור ועזוב

The pairing of the words עצור ועזוב occurs four times in TaNa”KH:

דברים לב:לו
כִּֽי־יָדִ֤ין יְקֹוָק֙ עַמּ֔וֹ וְעַל־עֲבָדָ֖יו יִתְנֶחָ֑ם כִּ֤י יִרְאֶה֙ כִּי־אָ֣זְלַת יָ֔ד וְאֶ֖פֶס עָצ֥וּר וְעָזֽוּב:

מלכים א יד:י
לָכֵ֗ן הִנְנִ֨י מֵבִ֤יא רָעָה֙ אֶל־בֵּ֣ית יָרָבְעָ֔ם וְהִכְרַתִּ֤י לְיָֽרָבְעָם֙ מַשְׁתִּ֣ין בְּקִ֔יר עָצ֥וּר וְעָז֖וּב בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וּבִֽעַרְתִּי֙ אַחֲרֵ֣י בֵית־יָרָבְעָ֔ם כַּאֲשֶׁ֛ר יְבַעֵ֥ר הַגָּלָ֖ל עַד־תֻּמּֽוֹ:

מלכים א כא:כא
הִנְנִ֨י מבי מֵבִ֤יא אֵלֶ֙יךָ֙ רָעָ֔ה וּבִעַרְתִּ֖י אַחֲרֶ֑יךָ וְהִכְרַתִּ֤י לְאַחְאָב֙ מַשְׁתִּ֣ין בְּקִ֔יר וְעָצ֥וּר וְעָז֖וּב בְּיִשְׂרָאֵֽל:

מלכים ב ט:ח
וְאָבַ֖ד כָּל־בֵּ֣ית אַחְאָ֑ב וְהִכְרַתִּ֤י לְאַחְאָב֙ מַשְׁתִּ֣ין בְּקִ֔יר וְעָצ֥וּר וְעָז֖וּב בְּיִשְׂרָאֵֽל:

 In three instances the phrase is והכרתי ל________ משתין בקיר ועצור ועזוב בישראל

In his JPS Commentary to Deuteronomy, Jeffrey Tigay discusses the phrase (p. 312), and points out that the meaning of the Hebrew is uncertain and that “many explanations have been proposed.”  He further comments that “none shows a demonstrable relationship to the contexts in which the idiom appears.”  He suggests that it might mean something like “ruler and helper”.

שכיות החמדה

ישעיהו ב:יב-טז
כִּ֣י י֞וֹם לַיקֹוָ֧ק צְבָא֛וֹת
וְעַ֖ל כָּל־נִשָּׂ֥א וְשָׁפֵֽל עַ֥ל כָּל־גֵּאֶ֖ה וָרָ֑ם
וְעַ֖ל כָּל־אַלּוֹנֵ֥י הַבָּשָֽׁן וְעַל֙ כָּל־אַרְזֵ֣י הַלְּבָנ֔וֹן הָרָמִ֖ים וְהַנִּשָּׂאִ֑ים
וְעַ֖ל כָּל־הַגְּבָע֥וֹת הַנִּשָּׂאֽוֹת וְעַ֖ל כָּל־הֶהָרִ֣ים הָרָמִ֑ים
וְעַ֖ל כָּל־חוֹמָ֥ה בְצוּרָֽה וְעַ֖ל כָּל־מִגְדָּ֣ל גָּבֹ֑הַּ
וְעַ֖ל כָּל־שְׂכִיּ֥וֹת הַחֶמְדָּֽה וְעַ֖ל כָּל־אֳנִיּ֣וֹת תַּרְשִׁ֑ישׁ

What are these שכיות החמדה?

KJV Translates “pleasant pictures”.  This presumably comes from משכית which is related to idolatry, and might mean “show-piece” or “carved figure” (BDB).  But this misses the parallelism in each of there verses.  The halves of each verse are parallel to each other, which would imply that שכיות החמדה might have something to do with אניות תרשיש.

BDB comments that the translation of שכיה is “very dub[ious]“!  And suggests imagery, watchtowers,, standards, or ships.

Brenton’s English translation of the LXX has “and upon every ship of the sea, and upon every dislpay of fine ships”.  Targum Yonatan has וְעַל כָּל דְיָתְבִין בְּנִיסֵי יַמָא וְעַל כָּל דְשָׁרָן בְּבִירַנְיָתָא שַׁפִּירָן, and Rashi follows this translation, “beautiful castles”.  רד”ק explains that שכיות are drawings, which supports the KJV.

The דעת מקרא commentary by עמוס חכם, published by מוסד הרב קוק, has:

לא נתברר מה הן, ועל פי הענין יש לפרש כלים נחמדים למראה (מלשון ‘סכה’ = ‘ראה’), והם עשויים כסף וזהב ואבנים טובות, המובאים באניות תרשיש.  ויש מפרשים ‘שכיות החמדה’ – ספינות מפארות.  ושתי הצלעות שבפסוק מקבילות בתקבלת נרדפת, ויש לפרוש זה אסמכתא בלשון המצרית.

But there are no notes to indicate who translates this way or what the Egyptian support for this translation is.